Climate change as a global problem requires an urgent global response. It does not respect borders and evidences social, economic, cultural and political problems, widening inequality gaps, conflicts and instability between countries. Climate finance is the cornerstone for the materialization of agreements, commitments and the fulfillment of climate goals. The research analyzes climate finance for REDD+ Ecuador under the UNFCCC, directed to PROAmazonia. To evaluate the impact of climate finance, a climate investment analysis was conducted to determine the effectiveness, efficiency and equity (3E+) of the activities carried out with these funds, through the variables: deforestation rate, stakeholders’ participation and land tenure. After the conclusion of PROAmazonia activities in the period 2017-2023, the results show an increase in the rate of deforestation, which is considered one of the highest in Latin America, caused by extractive activities of oil, mining, timber, intensive agriculture, livestock. The participation of indigenous peoples and communities as the managers of forest conservation and protection has been underestimated. Land tenure security has been a slow process and is threatened by the expansion of the extractive industry. The research concludes that the outcome of the implementation of climate finance has not been successful.
viewed = 364 times
References
IPCC. (2014). Cambio climático 2014: Informe de síntesis. Contribución de los Grupos de trabajo I, II y III al Quinto Informe
de Evaluación del Grupo Intergubernamental de Expertos sobre el Cambio Climático. IPCC.
Berruezo, J. A. y Díaz, J. (2017). Situación del Convenio Marco de Naciones Unidas sobre el cambio climático. Resumen de las Cumbres de París, COP21 y de Marrakech, COP22. Revista de Salud Ambiental, 17(1), 34-39. https://ojs.diffundit.com/index.php/rsa/article/view/839
PNUMA. (2018). La Iniciativa REDD+ y la CMNUCC. Academia REDD+ Diario de Aprendizaje, 7(3).
Watson, C. y Schalatek, L. (2021). Reseña regional sobre el financiamiento para el clima: América Latina. Climate Funds Update y Heinrich Bull Stiftung-North America ODI.
Nepstad, D., Ardila, J. P., Barrionuevo, M. de los Á., Garzón, A., Rojas, J. G., Vargas, R., Busch, J., Bedoya, E. y Bezerra, T. (2019). Evaluación del impacto de políticas públicas destinadas a reducir la deforestación y degradación y acciones destinadas a la gestión sostenible de los bosques en Ecuador. Carbon Management, 12(3), 15-233. doi: https://doi.org/10.1080/17583004.2021.1926331
Stern, N., Peters, S., Bakhshi, V., Bowen, A., Cameron, C., Catovsky, S. y Crane, D. (2006). Stern Review: The economics of climate change. Cambridge University Press.
Angelsen, A., Kanninen, M., Brockhaus, M., Sunderlin, W. D., Wertz-Kanounnikoff, S. y Sills, E. (2010). REDD+: De lo global a lo nacional. En La implementación de REDD+: Estrategia nacional y opciones de política. CIFOR.
GCF. (2020). Priming Financial and Land Use Planning Instruments to Reduce Emissions from Deforestation. En J. Jahnsen, F. Salinas y A. Bustillo (Eds.), Interim Evaluation. GCF. https://erc.undp.org/evaluation/documents/download/15665
PNUMA. (2018). Bosques y Cambio Climático. Academia REDD+ Diario de Aprendizaje, 6(3).
Ministerio del Ambiente Ecuador. (2019). Primera Contribución Determinada a Nivel Nacional para el Acuerdo de París bajo la Convención Marco de Naciones Unidas Sobre Cambio Climático. Ministerio del Ambiente Ecuador.
FAO. (2020). Priming Financial and Land Use Planning Instruments to Reduce Emissions from Deforestation. En J. Jahnsen, F. Salinas y A. Bustillo (Eds.), Interim Evaluation. GCF. https://erc.undp.org/evaluation/documents/download/15665
GEF. (2019). Manejo integrado de Paisajes de Uso Múltiple y Alto Valor de Conservación para el desarrollo sostenible de la Región Amazónica Ecuatoriana. Programa de Naciones Unidas para el Desarrollo PAÍS: Ecuador. GEF.
Angelsen, A. (2020). REDD+: ¿podrá funcionar aún el plan de la ONU para salvar los bosques? CIFOR.
Sunderlin, W., y Atmadja, S. (2009). Is REDD+ and idea whose time has come, or gone? En Realising REDD: national strategy and policy options. CIFOR.
Kill, J. (2017). De proyectos REDD+ a REDD+ jurisdiccional: más malas noticias para el clima y las comunidades. World Rainforest Movement, (231), 77-98.
Ministerio del Ambiente Ecuador. (2022). Deforestación y Regeneración a Nivel Provincial del Periodo 2016–2018 del Ecuador Continental: Mapa Interactivo Ambiental. SUIA. http://ide.ambiente.gob.ec:8080/mapainteractivo/
Ramírez, A. (2016). REDD+ y la gobernanza forestal costarricense. Estudios en Ecología Política, Desarrollo y Cambio Social, (61), 2-19.
Wong, G., Luttrell, C., Loft, L., Yang, A., Pham, T., Naito, D., Assembe-Mvondo, S. and Brockhaus, M. (2019). Narratives in REDD+ benefit sharing: Examining evidence within and beyond the forest sector.” Climate Policy, 19(8), 1038-51
FAO. (2016). La tenencia y REDD+: Desarrollo de condiciones favorables de tenencia para REDD+. Boletín de políticas ONU-REDD, (6).
Hayes, T., Murtinho, F. y Wolff. (2017). The impact of payments for environmental services on communal lands: An analysis of the factors driving household land-use behavior in Ecuador. World Development, 93(4), 427-46. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0305750X17300050