Vol. 5 (2024): Esferas
SDG 4 Quality Education

Physics Van, learning through the experience

Silvana Guitarra
a:1:{s:5:"es_ES";s:34:"Universidad San Francisco de Quito";}

Published 2024-04-01

Keywords

  • Science,
  • community outreach project,
  • science communication,
  • experiments,
  • education,
  • Physics,
  • Physic Van
  • ...More
    Less

How to Cite

Guitarra, S. (2024). Physics Van, learning through the experience. Esferas, 5. https://doi.org/10.18272/esferas.v5i.3132

Abstract

Physics-Van is an activity within the "Creative Physics" outreach project of the College of Sciences and Engineering at the Universidad San Francisco de Quito since 2017. This initiative is based on the "learning by doing" methodology to teach the fundamentals of Physics, providing its beneficiaries with an immersive experience through experimentation. Physics-Van comes in two main formats: demonstrations and workshops. Over the years, thanks to its flexibility, it has managed to reach various regions in Ecuador, including Quito, El Coca, and the Galápagos Islands. This activity plays a crucial role as a solid bridge between higher education and the community, promoting an active approach to acquiring scientific knowledge in multiple contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Guitarra, S. (2021). "Física Creativa", un espacio para compartir ciencia. Esferas, 2(1), 226–237. https://doi.org/10.18272/esferas.v2i.1984
  2. Physics Van. (2020). Department of Physics, University of Illinois at Urbana-Champain. Recuperado de https://van.physics.illinois.edu/index.php
  3. Ruiz, G. (2013). La teoría de la experiencia de John Dewey: significación histórica y vigencia en el debate teórico contemporáneo. Foro de Educación, 11(15), pp. 103-124. doi: http://dx.doi.org/10.14516/fde.2013.011.015.005
  4. Seoane C., Javier B. (2009). Ecos de Dewey: a propósito de la relación entre educación, ciencia y democracia. Foro de Educación, 7(11), pp. 103-121. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=447544586006
  5. Consejo de Educación Superior, Reglamento de Régimen Académico 2022, República del Ecuador, Quito, Ecuador.
  6. Ministerio de Educación. (2020). Visualizador de información estadística educativa. Recuperado de: https://educarecuador.gob.ec/indicadores/
  7. Claxton, G. (1999). Educar mentes curiosas: El reto de la ciencia en la escuela. Madrid: Visor Distribuciones, S. A.
  8. ONU. (2000). Objetivos de Desarrollo Sostenible, Objetivo 4: Garantizar una educación inclusiva, equitativa y de calidad y promover oportunidades de aprendizaje durante toda la vida para todos. Obtenido el 23 de enero de 2021, de https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/education/
  9. Quintero,V. Visión latinoamericana de la vinculación de la universidad con la colectividad. Ponencia presentada en el I Congreso Nacional de Vinculación de la Universidad con la Colectividad, septiembre, Quito. 2010.
  10. Dewey, J. (1967). Experiencia y Educación. Buenos Aires: Losada.