Vol. 10 (2024): Vol. 10 (2024): post(s) 10
Radar

To hear a Rumor : etnography, archeology, and participation

Manuel Kingman
PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATÓLICA DEL ECUADOR

Published 2024-12-02

Keywords

  • Art and anthropology, archaeology, contemporary art, dialogical aesthetic, La Pila.

How to Cite

Kingman, M. (2024). To hear a Rumor : etnography, archeology, and participation. Post(s), 10(1). https://doi.org/10.18272/post(s).v10i1.3079

Abstract

This essay reflects on the exhibition Rumor by Ecuadorian artist and anthropologist Pamela Cevallos. In a tour through the galleries, it analyzes the concepts, methodologies and artistic proposals of the show, which addresses the relationship of the artisan community of La Pila with pre-Columbian objects. The artist questions the authority of archaeology and its founda- tional narratives and poses a critical look at the colonial and extractive processes of scientific research. This essay focuses on the participatory and dialogic nature of the exhibition, its rela- tionship with anthropology and the generation of experimental ethnographic devices.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Andrade, X. (2007). Del tráfico entre antropología y arte contemporáneo. Procesos: Revista Ecuatoriana de Historia (I semestre), No. 25, 121-128.
  2. ———. (2022). La Pila, la copia. In Proyectos Premio Nuevo Mariano Aguilera 2017-2022 (pp. 42–49). Centro de Arte Contemporáneo de Quito.
  3. Barriendos, J. (2009). Indios Medievales de Tomás Ochoa [Arte]. LatinArt. https://www.latinart.com/spanish/aiview. cfm?start=3&id=411
  4. Bishop, C. (2016). Infiernos artificiales. Arte participativo y políticas de la espectaduría. Editorial Tee.
  5. Cevallos, P. (2013). La intransigencia de los objetos: la galería Siglo XX y la Fundación Hallo en el campo del arte moderno ecuatoriano, 1964-1979. Hominem.
  6. Cevallos, P. (2023). Réplicas y regresos, activar el pasado desde el arte contemporáneo. Index, Revista de Arte Contemporáneo, 16, 102-119. https://doi.org/https://doi.org/10.26807/cav.v9i16.532
  7. ———. (2023b). Exposición Rumor [Comunicación personal, julio 21].
  8. Cevallos, P., y Bedoya, M. (2019, marzo 18). Réplicas en tránsito: patrimonio y crítica institucional desde La Pila (Ecuador) hasta el Museo de América (España). Terremoto, 14. https://terremoto.mx/revista/replicas-en-transito-patrimonio-y-critica-institucional-desde-la-pila-ecuador-hasta-el-museo-de-america-espana/
  9. Cevallos, P., Kingman, M., y Barriga, M. (2017). Pablo Barriga, historiar desde el arte. Index, Revista de arte contemporáneo, 03, 84-96. https://doi.org/https://doi.org/10.26807/cav.v0i03.52
  10. Estalella, A., y Sánchez Criado, T. (eds.). (2018). Experimental collaborations: ethnography through fieldwork devices. Berghahn Books.
  11. ———. (2023, marzo 2). La invención etnográfica: antropología para un tiempo de crisis. En SEMINARIO. La invención etnográfica: el arte de hacer preguntas relevantes. https://xcol.org/xposition/seminarios-invencion-etnografica/
  12. Gamarra, S. (2021a). Cuaderno Abierto. Historias peruanas #3: Sandra Gamarra (Vol. 3). https://www.youtube.com/ watch?v=jRX0geZ-1GY
  13. ———. (2021b). Exposición «Buen Gobierno. Sandra Gamarra Heshiki» en la Sala Alcalá 31. Consejería de Cultura de Madrid. https:// www.youtube.com/watch?v=Ipi0d5b7jq0&t=2s
  14. Gómez, P. P., y Mignolo, W. (2012). Estéticas decoloniales. Universidad Distrital Francisco José de Caldas.
  15. Gómez Rendón, J. (2020). Interculturalizar la sociedad. En Interculturalidad y Artes. Derivas del arte para el proyecto intercultural (pp. 13-59). UArtes Ediciones.
  16. Jarrín, M. J. (2020). La formation des collections d’objets amérindiens de l’Équateur : une étude croisée entre les musées français et les musées équatoriens (1875-1929). Disertación doctoral. Université Panthéon Sorbonne - Paris I. https://theses.hal.science/tel-03229065/document
  17. Kester, G. H. (2004). Conversation pieces: community and communication in modern art. University of California Press. Kingman, M. (2012). Arte contemporáneo y cultura popular: El Caso de Quito. FLACSO / Abya Yala
  18. Kronfle, R. (2014). Pamela Cevallos: Minando el archivo [Arte contemporáneo]. Rio Revuelto. http://www.riorevuelto. net/2014/06/pamela-cevallos-1975-maac-guayaquil.html
  19. Mignolo, W. (2009). La Modernidad, la cara oculta de la colonialidad. En Modernologías. Artistas contemporáneos investigan la modernidad y el modernismo. MACBA.
  20. ———. (2012). Primera Parte: Lo Nuevo y lo decolonial. En W. D. Mignolo y P. P. Gómez Moreno (eds.), Estéticas y opción decolo- nial (21-46). Universidad Distrital Francisco José de Caldas.
  21. Muratorio, B. (1994). Nación, Identidad y Etnicidad: Imágenes de los Indios Ecuatorianos y sus Imagineros a Fines del Siglo XIX. En Imágenes e Imagineros. FLACSO, Sede Ecuador.
  22. Noreña, A. (n.d.). Departamento de Objetos Resilientes [Artístico]. Aurora Noreña. https://www.auroranorena.com/ resilent-objects department
  23. Porras-Kim, G. (2023). Gala Porras-Kim: The Living. https://www.youtube.com/watch?v=pTGe8M0PZwg
  24. Quijano, A. (2014). Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina. En Cuestiones y horizontes: de la dependencia histórico-estructural a la colonialidad/descolonialidad del poder: antología esencial (861-920). CLACSO.
  25. Rancière, J. (2019). Disenso: ensayos sobre estética y política. Fondo de Cultura Económica.
  26. Roy, V. (2023). Recorrido Gala Porras-Kim. Entre lapsos de historias. MUAC.
  27. Sansi, R. (2020). Introduction: anthropology and question through the looking glass. En R. Sansi (ed.), The Anthropologist as
  28. Curator. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003086819
  29. Schneider, A., y Wright, C. (eds.). (2006). Contemporary art and anthropology. Berg.
  30. Shiner, L. E. (2004). La invención del arte: una historia cultural. Paidós.
  31. Tlostanova, M. (2012). La aesthesis trans-moderna en la zona fronteriza eurasiática y el anti-sublime decolonial. En W. D. Mignolo y P. P. Gómez Moreno (eds.), Estéticas y opción decolonial (21-46). Universidad Distrital Francisco José de Caldas. Viveiros de Castro, E. (1998). Cosmological Deixis and Amerindian Perspectivism. The Journal of the Royal Anthropological Institute, 4(3), 469–488.
  32. Walsh, C. E. (2009). Interculturalidad, estado, sociedad: luchas (de)coloniales de nuestra época. Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador / Abya-Yala.
  33. Wiener, G. (2021). Huaco Retrato. Penguin Random House.