Published 2024-12-02
Keywords
- Art and anthropology, archaeology, contemporary art, dialogical aesthetic, La Pila.
How to Cite
Copyright (c) 2024 Manuel Kingman
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Abstract
This essay reflects on the exhibition Rumor by Ecuadorian artist and anthropologist Pamela Cevallos. In a tour through the galleries, it analyzes the concepts, methodologies and artistic proposals of the show, which addresses the relationship of the artisan community of La Pila with pre-Columbian objects. The artist questions the authority of archaeology and its founda- tional narratives and poses a critical look at the colonial and extractive processes of scientific research. This essay focuses on the participatory and dialogic nature of the exhibition, its rela- tionship with anthropology and the generation of experimental ethnographic devices.
Downloads
References
- Andrade, X. (2007). Del tráfico entre antropología y arte contemporáneo. Procesos: Revista Ecuatoriana de Historia (I semestre), No. 25, 121-128.
- ———. (2022). La Pila, la copia. In Proyectos Premio Nuevo Mariano Aguilera 2017-2022 (pp. 42–49). Centro de Arte Contemporáneo de Quito.
- Barriendos, J. (2009). Indios Medievales de Tomás Ochoa [Arte]. LatinArt. https://www.latinart.com/spanish/aiview. cfm?start=3&id=411
- Bishop, C. (2016). Infiernos artificiales. Arte participativo y políticas de la espectaduría. Editorial Tee.
- Cevallos, P. (2013). La intransigencia de los objetos: la galería Siglo XX y la Fundación Hallo en el campo del arte moderno ecuatoriano, 1964-1979. Hominem.
- Cevallos, P. (2023). Réplicas y regresos, activar el pasado desde el arte contemporáneo. Index, Revista de Arte Contemporáneo, 16, 102-119. https://doi.org/https://doi.org/10.26807/cav.v9i16.532
- ———. (2023b). Exposición Rumor [Comunicación personal, julio 21].
- Cevallos, P., y Bedoya, M. (2019, marzo 18). Réplicas en tránsito: patrimonio y crítica institucional desde La Pila (Ecuador) hasta el Museo de América (España). Terremoto, 14. https://terremoto.mx/revista/replicas-en-transito-patrimonio-y-critica-institucional-desde-la-pila-ecuador-hasta-el-museo-de-america-espana/
- Cevallos, P., Kingman, M., y Barriga, M. (2017). Pablo Barriga, historiar desde el arte. Index, Revista de arte contemporáneo, 03, 84-96. https://doi.org/https://doi.org/10.26807/cav.v0i03.52
- Estalella, A., y Sánchez Criado, T. (eds.). (2018). Experimental collaborations: ethnography through fieldwork devices. Berghahn Books.
- ———. (2023, marzo 2). La invención etnográfica: antropología para un tiempo de crisis. En SEMINARIO. La invención etnográfica: el arte de hacer preguntas relevantes. https://xcol.org/xposition/seminarios-invencion-etnografica/
- Gamarra, S. (2021a). Cuaderno Abierto. Historias peruanas #3: Sandra Gamarra (Vol. 3). https://www.youtube.com/ watch?v=jRX0geZ-1GY
- ———. (2021b). Exposición «Buen Gobierno. Sandra Gamarra Heshiki» en la Sala Alcalá 31. Consejería de Cultura de Madrid. https:// www.youtube.com/watch?v=Ipi0d5b7jq0&t=2s
- Gómez, P. P., y Mignolo, W. (2012). Estéticas decoloniales. Universidad Distrital Francisco José de Caldas.
- Gómez Rendón, J. (2020). Interculturalizar la sociedad. En Interculturalidad y Artes. Derivas del arte para el proyecto intercultural (pp. 13-59). UArtes Ediciones.
- Jarrín, M. J. (2020). La formation des collections d’objets amérindiens de l’Équateur : une étude croisée entre les musées français et les musées équatoriens (1875-1929). Disertación doctoral. Université Panthéon Sorbonne - Paris I. https://theses.hal.science/tel-03229065/document
- Kester, G. H. (2004). Conversation pieces: community and communication in modern art. University of California Press. Kingman, M. (2012). Arte contemporáneo y cultura popular: El Caso de Quito. FLACSO / Abya Yala
- Kronfle, R. (2014). Pamela Cevallos: Minando el archivo [Arte contemporáneo]. Rio Revuelto. http://www.riorevuelto. net/2014/06/pamela-cevallos-1975-maac-guayaquil.html
- Mignolo, W. (2009). La Modernidad, la cara oculta de la colonialidad. En Modernologías. Artistas contemporáneos investigan la modernidad y el modernismo. MACBA.
- ———. (2012). Primera Parte: Lo Nuevo y lo decolonial. En W. D. Mignolo y P. P. Gómez Moreno (eds.), Estéticas y opción decolo- nial (21-46). Universidad Distrital Francisco José de Caldas.
- Muratorio, B. (1994). Nación, Identidad y Etnicidad: Imágenes de los Indios Ecuatorianos y sus Imagineros a Fines del Siglo XIX. En Imágenes e Imagineros. FLACSO, Sede Ecuador.
- Noreña, A. (n.d.). Departamento de Objetos Resilientes [Artístico]. Aurora Noreña. https://www.auroranorena.com/ resilent-objects department
- Porras-Kim, G. (2023). Gala Porras-Kim: The Living. https://www.youtube.com/watch?v=pTGe8M0PZwg
- Quijano, A. (2014). Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina. En Cuestiones y horizontes: de la dependencia histórico-estructural a la colonialidad/descolonialidad del poder: antología esencial (861-920). CLACSO.
- Rancière, J. (2019). Disenso: ensayos sobre estética y política. Fondo de Cultura Económica.
- Roy, V. (2023). Recorrido Gala Porras-Kim. Entre lapsos de historias. MUAC.
- Sansi, R. (2020). Introduction: anthropology and question through the looking glass. En R. Sansi (ed.), The Anthropologist as
- Curator. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003086819
- Schneider, A., y Wright, C. (eds.). (2006). Contemporary art and anthropology. Berg.
- Shiner, L. E. (2004). La invención del arte: una historia cultural. Paidós.
- Tlostanova, M. (2012). La aesthesis trans-moderna en la zona fronteriza eurasiática y el anti-sublime decolonial. En W. D. Mignolo y P. P. Gómez Moreno (eds.), Estéticas y opción decolonial (21-46). Universidad Distrital Francisco José de Caldas. Viveiros de Castro, E. (1998). Cosmological Deixis and Amerindian Perspectivism. The Journal of the Royal Anthropological Institute, 4(3), 469–488.
- Walsh, C. E. (2009). Interculturalidad, estado, sociedad: luchas (de)coloniales de nuestra época. Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador / Abya-Yala.
- Wiener, G. (2021). Huaco Retrato. Penguin Random House.