Vol. 9 (2023): post(s) 9
Radar

Vamos al Mercado: Pedagogies in the niches of the 10 de Agosto Market.

Ana Belén Rendón
Estudiante Universidad de Cuenca
«Vamos al Mercado». Pedagogías en los nichos del Mercado 10 de Agosto

Published 2023-12-15

Keywords

  • mercados, arte participativo, arte relacional, testimonmercadoio, pedagogías disidentes

How to Cite

Rendón Reinoso, A. B. (2023). Vamos al Mercado: Pedagogies in the niches of the 10 de Agosto Market. Post(s), 9(1), 158–174. https://doi.org/10.18272/post(s).v9i1.2950

Abstract

“Vamos al Mercado” is a participatory art project that proposes the artistic production generated from testimonies and experiences inside the Mercado 10 de Agosto, in the city of Cuenca, Ecuador. The project contemplates a collective artistic laboratory through pedagogical and participatory methodologies aimed mainly at children and adolescents who work with their parents in the market. This document narrates the challenges, learning and lessons that the application of the project in situ has left over eight months. Each registered exercise, testimony or experience will be contrasted with educational paradigms in order to warn the shortcomings of the old school in order to put similar artistic processes into practice, which risk leaving the workshop and soaking up reality within different contexts and social environments.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Briceño, G. (3 de septiembre, 2021). Diseño y estructura del aula: la necesidad de modificar los espacios educativos - Servicios Sociales y a la Comunidad. Aucal Business School. https://www.aucal.edu/blog/servicios-sociales-comunidad/diseno-y estructura-del-aula-la-necesidad-de-modificar-los-espacios-educativos/
  2. Contreras, M. (2018). La práctica como investigación: nuevas metodologías para la acade-
  3. mia latinoamericana. POIÉSIS. 14(71). DOI 10.22409/poiesis.1421-22.71-86.
  4. De Certeau, M. (1990). La invención del cotidiano. I. Artes de hacer. Cultura Libre.
  5. Foster, H. (2001). El artista como etnógrafo. En El retorno de lo real (p. 177). Ediciones Akal.
  6. Hall, Edward T. (1966). Proxemic Theory. CSISS Classics.
  7. Vigotsky, L. (1926). Psicología pedagógica. AIQUE.