Vol. 6 (2020): post(s) 6
Praxis

Draw by erasing, clean by drawing

José Luis Macas Paredes
Universidad Católica del Ecuador
Bio

Published 2020-11-06

Keywords

  • Smog, Intervenciones-acciones artísticas, arte callejero, Crisis medioambiental, Borradores

How to Cite

Macas Paredes, J. L. (2020). Draw by erasing, clean by drawing. Post(s), 6(1). https://doi.org/10.18272/post(s).v6i1.1908

Abstract

The erasers series is a set of actions-interventions in which the eraser is used as the drawing tool applied to smog-stained walls. These actions-interventions are recorded through photography and video. On the one hand, it is a reflection of drawing as a language in its relationship with architecture and urbanism as a medium, exploring various visual forms - such as sign language, visual poetry and popular graphics - using the spontaneous and ephemeral gesture. of graffiti and, on the other, proposes to activate critical comments regarding issues such as the environmental crisis, freedom of expression, and decolonization in the current configuration of urban imagery.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Camnitzer, L (2010). "La cosa es ser impuro y ético al mismo tiempo", Entrevista, Imagen Texto Blogspot disponible en http://imagen-texto.blogspot.com/2011/12/luis-camnitzer-entre-pensamiento.html Última consulta: 30 de junio de 2020.
  2. De Rueda, M (2003). Arte y Utopía, la ciudad desde las artes visuales, Buenos Aires, Asunto Impreso.
  3. Echeverría B (2007). Imágenes de la blanquitud, Sociedades icoÌnicas. Historia, ideologiÌa y cultura en la imagen, CDMX, Siglo XXI.
  4. Freire García, S (2015). "La virgen borradora "˜reaparece"™ en San Roque". Revista Artes y Cultura, Quito, diario La Hora, agosto. Disponible en https://lahora.com.ec/noticia/1101854897/la-borradora-reaparece-en-san-roque
  5. _____________ (2018). "José Luis Macas: De borradores y "˜borramientos"™" Revista Artes y Cultura, Quito, diario La Hora, marzo. Disponible en https://lahora.com.ec/tungurahua/noticia/1102141230/jose-luis-macas-de-borradores-y-borramientos
  6. GK (2018). "La deuda pendiente de la consulta de los Yasunidos" disponible en https://gk.city/2018/10/22/consulta-popular-yasuni-yasunidos/ Última consulta: 22 de marzo 2020
  7. Juarroz, R (1988). Undécima Poesía Vertical. Valencia (Esp.), Pre-Textos Poesía.
  8. Laso, F (2017). "Los borrones de la modernidad", Entrevista a François Laso. En: La Tinta, periodismo hasta mancharse. Disponible en https://latinta.com.ar/2017/06/los-borrones-de-la-modernidad/ Última consulta: 30 de julio de 2020.
  9. Macas, JL (2015). Video-registro del FAAC 2015 - Festival de Arte Acción Cuenca. Disponible en https://vimeo.com/147445572 Última consulta: 30 de julio de 2020.
  10. Parra, N (2001). Un puñado de cenizas, Antología 1937 - 2001, Santiago de Chile, Lom.
  11. Puente, Diego (2015). "El hollín es la base para plasmar imágenes", Quito, El Comercio, Actualidad, junio. Disponible en https://www.elcomercio.com/actualidad/quito-contaminacion-dibujos-hollin.html Última consulta 30 de julio de 2020.
  12. Rivera Cusicanqui, S. (2012). Entrevista a Silvia Rivera 2012 por parte de Oído Salvaje https://vimeo.com/45483129
  13. __________________ (2018). Un mundo Ch´ixi es posible, Buenos Aires, Tinta Limón.
  14. __________________ (2018). Principio Potosí Reverso, Madrid, MNCARS.
  15. Vigo, E ([1971] 2009). "La calle escenario del arte actual", Blogspot La Calle Tomada disponible en http://calletomada.blogspot.com/2009/11/la-calle-escenario-del-arte-actual-1971.html Última consulta: 30 de julio de 2020.