Vol. 5 (2019): post(s) 5
Radar

The presence of the object in the emancipation of scenic relationships

Pamela Jijón
Universidad de las Américas, UDLA
Bio

Published 2019-12-05

Keywords

  • performing arts,
  • everyday objects,
  • creative treatment,
  • presence,
  • relationships

How to Cite

Jijón, P. . (2019). The presence of the object in the emancipation of scenic relationships. Post(s), 5(1). https://doi.org/10.18272/post(s).v5i1.1534

Abstract

Based on the case study of the play Esas asesinas asesinas, a free adaptation of the story by Roberto Bolaño, created by the Colectivo Mitómana performing arts in Quito in 2014, we wonder how, the objectual presences can become an axis of displacement in hierarchical relationships within the scene and with the public.

We will analyze the importance of the place as a condition of the objectual appearance, we will insist on the need to establish a creative treatment marked by the delicacy and the recognition of the mutual affectation between the subject-actor and the object; and we will end by showing that in the displacement of the everyday to the sinister we can open the material world towards multiple possibilities of existence and interpretation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Blackhall, B. (2017). La dimensión dramática de los objetos. Reflexión Académica en Diseño y Comunicación 31: 92-95. http://bit.ly/2rgCJ4B
  2. Fernández Christlieb, P. (2004). La sociedad mental. Barcelona: Anthropos.
  3. Gadamer, H.-G. (1983). Elogio de la Teoría. Discursos y Artículos. Barcelona: Península. Garcés, M.
  4. (2011a). Política de la atención... o cómo salir con Rancière fuera de escena. Res Publica 26: 61-74. http://bit.ly/2RmR0at
  5. Garcés, M. (2011b). La honestidad con lo real. En De los Ángeles, Á. (ed.), El arte en cuestión. Valencia: Sala Parpalló.
  6. Larios, S. (2016a). Teatro de objetos documental. Derivaciones del teatro de objetos hacia lo
  7. documental. Recuperado de: http://bit.ly/389kdfe
  8. "”"”"”. (2016 b). Delicadeza y potencia de los objetos documentales en escena. Conferencia dictada en el marco del simposio Dramaturgias del objeto del Festival IF en el Institut de Teatre de Barcelona. http://bit.ly/2LpQlRL
  9. "”"”"”. (2018). Escenarios de la materia indócil. Ciudad de México: Paso de Gato.
  10. Latour, B. (2005). Reensemblar lo social. Una introducción a la teoría del actor-red. Buenos Aires: Manantial.
  11. Lehmann, HT. (2016). Teatro posdramático. Murcia: Cendeac.
  12. Merleau-Ponty, M. (1945). Phénoménologie de la perception. París: Gallimard.
  13. Semprini, A. (1995). L"™objet comme procès et comme action. De la nature et de l"™usage des objets dans la vie quotidienne. París: L"™Harmatttan.