Antemurale Christianitatis: The Pictorial Sanctuary of Ferdinand von Quiquerez
DOI:
https://doi.org/10.18272/anima.v4i.3263Keywords:
Ferdinand von Quiquerez, Antemurale Christianitatis, academic art, Croatia, Christianity, nationalismAbstract
Antemurale Christianitatis (1892) is an emblem of Croatian nationalism and is part of Ferdinand von Quiquerez-Beaujeu's works highlighting the role of the "Bulwark of Christianity" in the face of Ottoman invasions. This article will examine the work within academic art highlighting its detailed technique, symbolic use of color, and dynamic composition that evokes divine connection and resistance in view of preserving the ideals of the West. It discusses how the painting celebrates Croatian resistance by using historical figures and nationalist symbolism to defend cultural identity, religion, and European values in the face of external threats, serving as a reminder of Europe's ongoing struggle against the Ottoman Empire.
Downloads
References
Antolín Rejón, Carlos. "Workshop Las Cruzadas modernas y los antemurales de la fe." Revista Historia Autónoma, no. 6, 2015, pp. 161-164, e-ISSN: 2254-8726.
Babić, Ivo. "Historijsko slikarstvo u hrvatskoj". Hrcak, 1970, https://hrcak.srce.hr/301932.
Blažević, Zrinka. "The Image of the Wall: The Antemurale Christianitatis Myth from an Imagological Perspective." National Stereotyping, Identity Politics, European Crises, 2021, doi:10.1163/9789004436107_010.
Botica, Maro. Breve Historia de Croacia: Desde la Antigüedad Hasta Nuestros Días. Ediciones Universidad de Valladolid, 2022.
Damjanović, Dragan. "Austro-Hungarian Occupation of Bosnia and Herzegovina Seen Through the Eyes of a Croatian Painter: Ferdinand Quiquerez's Crossing the Sava River at Brod." Rad. Inst. povij. umjet., vol. 41, 2017, pp. 199-214.
Grgin, Borislav. "The Ottoman Influences on Croatia in the Second Half of the Fifteenth Century." Povijesni prilozi, vol. 23, 2002, pp. 87-104.
Housley, Norman. "Christendom's Bulwark: Croatian Identity and the Response to the Ottoman Advance Fifteenth to Sixteenth Centuries." Transactions of the Royal Historical Society, vol. 24, 2014, pp. 149-164. JSTOR, https://www.jstor.org/stable/26360504.
Mlinarić, Dubravka, y Snježana Gregurović. "Prilog promišljanju oblikovanja hrvatskih granica u povijesnoj i suvremenoj perspektivi." Institut za migracije i narodnosti, 2018.
Schneider, Marijana. "Historijsko slikarstvo u Hrvatskoj." Povijesni muzej Hrvatske, 1969, p. 22.
Suljagić, Emir. "The Role of Croatia in Bosnia and Herzegovina: Antemurale Christianitatis as a Policy of Choice." Insight Turkey, 2019, https://www.insightturkey.com/commentaries/the-role-of-croatia-in-bosnia-and-herzegovina-antemurale-christianitatis-as-a-policy-of-choice.
Vlaisavljević, Dajana. "Ferdo Quiquerez, Landscape, 1874-1875." Nacionalni muzej moderne umjetnosti, 20 jul. 2022, https://nmmu.hr/en/2022/07/20/ferdo-quiquerez-landscape-1874-1875/.
Vržina, Jan. "Ferdo Quiquerez." Seminario presentado en Umjetnost XIX. stoljeća, Facultad de Filosofía, Universidad de Zagreb, 25 de enero de 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ivana Raquel Matijevic López
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores que publiquen en la revista aceptan los siguientes términos:
- Los autores conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, la cual estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada, pudiendo de esa forma publicarla en un volumen monográfico o reproducirla de otras formas, siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y se recomienda a los autores difundir su obra a través de Internet:
- Antes del envío a la revista, los autores pueden depositar el manuscrito en archivos/repositorios de pre-publicaciones (preprint servers/repositories), incluyendo arXiv, bioRxiv, figshare, PeerJ Preprints, SSRN, entre otros, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada (Véase El efecto del acceso abierto).
- Después del envío, se recomiendo que los autores depositen su artículo en su repositorio institucional, página web personal, o red social científica (como Zenodo, ResearchGate o Academia.edu).