The Past in the Present: The work of Edgar Negret and Eduardo Ramírez-Villamizar

Authors

  • Luisa Castellanos Estudiante

DOI:

https://doi.org/10.18272/anima.v1i.2119

Keywords:

Pre-Columbian Art, Geometric Abstraction, Pre-Columbian makers, Colombian Art, Latin American Art

Abstract

During the 20th Century, Art History of Colombian and Latin-American Art took charge of revising the work of artists Edgar Negret and Eduardo Ramírez-Villamizar, from abstraction to the important changes their geometrical language generated in the Colombian artistic scene. However, despite it being a recurrent theme in his painting, titles and discourses, the interest of these artists for the Pre-Columbian art has been secondary. This proposal thus seeks to analyze the way in which Negrete and Ramírez- Villamizar faced the Pre-Columbian artifacts and how this legacy is reflected in their works. Confirming that, through geometry and materials, the Colombian artists seek to reconnect the Pre-Columbian past with the modern present, building a bridge that allows the Pre-Columbian to be incorporated in Modern Art and considered as a source for coming artists.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ades, Dawn. "Modernism and the Search for Roots." En Art in Latin America, 125-43. Londres: Yale University Press, 1993.

Carrasquilla Negret, Jaime. Negret. Centro Español Reyes Católicos, 2004.

Castillo, Martín. Torres García: un universo vanguardista. Punta del Este: Galería Sur, 2020.

"Entrevista con Edgar Negret: el Nosferatu sagrado". Revista Diners, n.o 367, octubre de 2000.

Franco, Ana M. "Eduardo Ramírez Villamizar en contexto". Ramírez-Villamizar: geometría y abstracción. Ediciones Gamma, 2010, pp.19-38.

---. "Joaquín Torres-García." En Superposiciones: Arte latinoamericano en colecciones mexicanas, 178-91. Ciudad de México: Museo Tamayo, 2015.

---. "New Classicism Between New York and Bogotá in the 1960s". New Worlds: Frontiers, Inclusion, Utopias, eds. Claudia Mattos y Roberto Conduru, Comitê Brasileiro de História da Arte (CBHA); Comité International de l"™Histoire de l"™Art y Vasto São Paulo, 2017, pp. 165-78.

---. "The Magic of a Traffic Light: Edgar Negret"™s Sculpture". Edgar Negret. The Bridge, Leon Tovar Gallery, 2015, pp. 10-17.

Gamboa Hinestrosa, Pablo. "Arte precolombino, arte moderno y arte latinoamericano". Ensayos. Historia y teoría del arte, n.o 1, 1995, pp. 75-102.

Gonzáles, Federico. "El mundo precolombino". Los símbolos precolombinos: cosmogonías, teogonía, cultura, Obelisco, 1989, pp. 30-42.

Hernández, José. "En palabras de Negret". Revista Mundo, n.o 33, mayo de 2009, pp. 38-39.

Herrera, Adriana. Eduardo Ramírez Villamizar: geometría propia y sagrada. Durban Segnini Gallery, 2017.

Joselit, David. American Art Since 1945. Thames & Hudson, 2003.

Morais, Federico. "Utopía y forma en Ramírez Villamizar". Ramírez Villamizar, Museo de Arte Moderno de Bogotá, 1984, pp. 29-55.

Negret, Edgar. Templo del sol. 1985. Galería Duque Arango, https://galeriaduquearango.com/wp-content/uploads/2019/11/Catatogo-Negret-Digital.pdf. Acceso el 18 de mayo de 2021.

Panesso, Fausto. Los intocables: Botero, Grau, Negret, Obregón, Ramírez V. Rentería, 1975.

Pignalosa, María Cristina. "Negret, más precolombino que nunca". El Tiempo, 11 de octubre de 1994, https://www.eltiempo.com/archivo/documento/MAM-234549.

Ramírez Gonzáles, Imelda. "Modernidad y vanguardia: rutas de intercambio entre España y Latinoamerica (1920-1970)". Relatos de la escultura moderna en Colombia: Jorge Oteiza y Edgar Negret, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2017, pp. 87-94.

Ramírez-Villamizar, Eduardo. "Homenaje a los artífices precolombinos". Palimpsestvs, n.o 4, 2004, pp. 207-09.

Ramírez-Villamizar, Eduardo. Máscara. 1987. Leon Tovar Gallery, https://www.leontovargallery.com/viewingroom. Acceso el 18 de mayo de 2021.

Read, Herbert. "Arte primitivo". El significado del arte, traducido por Leonor Acevedo de Borges, Alberto Barco, 1963, pp. 43-44.

Rodríguez, Marta. "Aparatos mágicos: Edgar Negret". Revista Credencial, septiembre de 2016, https://www.revistacredencial.com/credencial/historia/temas/aparatos-magicos-edgar-negret.

Rubiano Caballero, Germán. "Ramírez-Villamizar: recuerdos de Machu Picchu". Revista de la Universidad Nacional (1944-1992), vol. 1, n.o 2, 1985, pp. 3-4.

Salvador, José María. 1957-1991, Edgar Negret. De la máquina al mito. Museo de Monterrey y Museo Rufino Tamayo, 1991.

Torres-García, Joaquín. "Lección 148. El nuevo arte de América Latina." En Universalismo Constructivo, 990-97. Buenos Aires: Editorial Poseidón, 1944.

Traba, Marta. "Negret, Solitario en Bo¬gotá." La Nueva Prensa, 46 (Marzo 14 - Marzo 20, 1962).

__________. Seis artistas contemporáneos colombianos. Edición Antares, 1963.

Published

2021-06-30

How to Cite

Castellanos, L. (2021). The Past in the Present: The work of Edgar Negret and Eduardo Ramírez-Villamizar. Ánima, 1. https://doi.org/10.18272/anima.v1i.2119

Issue

Section

Art History