The Conquest of the School, a Review to Its Dramaturgy and Theatrical Experience From Popular Constitutionalism

Authors

  • Javier Arcentales Illescas Universidad Andina Simón Bolívar

DOI:

https://doi.org/10.18272/iu.v18i18.781

Keywords:

Popular Constitutionalism, Theater, Dramaturgy, Power, Law and Literature

Abstract

This essay is part of the interdisciplinary studies that seek to relate Law and Literature and attempt to question legal thinking and work. It contains a reflexive exercise on popular constitutionalism theory departing from both the play La toma de la escuela written by French author Hélène Cixous and the adaptation by Arístides Vargas, as well as its staging by Laboratorio Malayerba in Quito. My analysis aims at demonstrating that the characters of the play make an inquest into this legal theory possible, linking it to the Ecuadorian constitutional context as well as to the role of the subjects in the face of power.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Javier Arcentales Illescas, Universidad Andina Simón Bolívar

Universidad Andina Simón Bolívar

References

Alvarado, I. y Alvarez, G. (2016). La Praxis teatral como herramienta política para la lucha subalterna. Un enfoque antropológico. Nómadas, 47, 1-19.

Balkin, J. (1995). Populism and Progressivism as Constitutional Categories. Faculty Scholarship Series. Paper 268, 1935-2008.

Boal, A. (2009). El Teatro del Oprimido. Barcelona: Alba.

Chemerinsky, E. (2011). En defensa del control de constitucionalidad: los peligros del Constitucionalismo Populista. En E. Chemerinsky y R. Parke (eds.). Constitucionalismo popular (pp. 88-89). Bogotá: Siglo de Hombres Editores-Universidad de los Andes- Pontificia Universidad Javeriana.

Cixous, H. (1994). La toma de la escuela de Madhubai. Madrid: Asociación de Directores de Escena de España.

Cover, R. (1983). The Supreme Court, 1982 Term-Foreword: Nomos and Narrative. Faculty Scholarship Series. Paper 2705, 4-68.

Francés, R. (2015). Sobre la toma de la escuela. Entrevista inédita realizada por J. Arcentales. 14 de Enero de 2015.

Gargarella, R. (2009). Teoría y crítica del Derecho Constitucional. Tomo I. Buenos Aires: Abeledo Perrot.

Llinares, J. (2011). La Mirada femenina en la dramaturgia coetánea: el teatro de Héléne Cixous. En F. D. Martino, y C. Morenilla (eds.). Teatro y sociedad en la antigüedad clásica. La mirada de las Mujeres (pp. 497-548). Valencia: Levante Editori-Bari.

Parker, R. (2011). Aquí el pueblo gobierna. Un manifiesto populista constitucional. En E. Chemerinsky y R. Parker (eds.). Constitucionalismo popular (pp. 97-191). Bogotá: Siglo de Hombres Editores-Universidad de los Andes-Pontificia Universidad Javeriana.

Trindade, A. K. y Gubert, R. M. (2009). Derecho y literatura. Acercamientos y perspectivas para pensar el derecho. Revista Electrónica del Instituto de Investigaciones Ambrosio L. Gioja, 3 (4), 164-213.

Vargas, A. (2015). Entrevista inédita realizada por J. Arcentales. 14 de Enero de 2015.

- (2012). La toma de la escuela. Versión del texto original del Heléne Cixous. Texto inédito. Quito.

West, R. (1989). Communities, Texts, and Law: Reflections on the Law and Literature Movement. Yale Journal of Law & the Humanities, 1 (1), 129-156.

Imágenes:

Cárdenas, J. (2013). Pandala limpia a Sakundeva. Puesta en escena en la Casa Malayerba. 31 de enero de 2013.

Segovia, G. (2013a). Sakundeva. Puesta en escena en la Casa Malayerba. 2 de febrero de 2013.

- (2013b). Una escuela para niñas. Puesta en escena en el Teatro La Trinchera. 31 de agosto de 2013.

Legislación:

Contitución política del Ecuador (2008).

Published

2016-12-01

How to Cite

Arcentales Illescas, J. (2016). The Conquest of the School, a Review to Its Dramaturgy and Theatrical Experience From Popular Constitutionalism. Iuris Dictio, (18). https://doi.org/10.18272/iu.v18i18.781

Issue

Section

Dossier