Organizational competencies of the ECU 911 Social Communicator in crisis situations
Main Article Content
Abstract
This research identifies and analyzes the competencies of the social communicators of SIS ECU 911 and how crisis communication was handled during the health emergency. Methodologically, the in-depth interview instrument was applied to members of ECU 911. The results show that the professionals who perform the strategic exercise of their function within centers such as SIS ECU 911 are communicators who have a holistic vision of interdisciplinary work in communication sciences, with a capacity for rapid response in terms of decision making; since this type of establishments by their organizational nature are in constant crisis and in turn have a multipurpose management of the different branches of communication.
Article Details
References
Acebedo, J. C. (2019). Propuesta de redefinición del Perfil Profesional del Comunicador Social de la Universidad Surcolombiana a partir de la identificación de problemas y demandas del entorno. Revista paca Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 9, 57-70. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8686847.pdf
Apolo, D., Báez, V., Pauker, L. y Pasquel, G. (2017). Gestión de la comunicación Corporativa: Consideraciones para el abordaje de su estudio y práctica. Revista Latina de comunicación social, 72, 521-539. https://bit.ly/39t5eQ8
Baquerizo, G., Correa, K. y Yaguache, K. (2018). Competencias y desafíos del Dircom en un país de desarrollo. Revista de Marketing Aplicado, 1(021), 53-77. https://bit.ly/37IimhO
Bardales-Vásquez, M. (2022). Evolución del perfil del comunicador social: Análisis de las transformaciones del quehacer profesional. Comuni@cción: Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo, 13(1), 53–62. https://doi.org/10.33595/2226-1478.13.1.667
Barrero A. E. y Palacios, J. A. (2015). Reflexiones sobre el papel del comunicador social y competencias del comunicador en las organizaciones. Revista Poliantea, 11(20), 197-221. https://bit.ly/37uS7eW
Cadalzo, Y., Becerra, M., Albojaire, M. y López, R. (2016). Determinación de las competencias organizacionales y de procesos en un centro del sector biofarmacéutico. Vaccimonitor, 25(3). https://bit.ly/3oKgMTH
Chávez, J. (2022). Perfil profesional del comunicador en la sociedad actual: tareas y funciones. Ciencia Latina: Revista Multidisciplinar, 6(3), 3470-3482. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i3.2478
Costa-Sánchez, C. y López-García, X. (2020). Comunicación y crisis del coronavirus en España: Primeras lecciones. El profesional de la información, 29(3), e290304. http://www.elprofesionaldelainformacion.com/contenidos/2020/may/costa-lopez.pdf
Contreras, O. y Garibay, N. (2020). Comunicación organizacional: Historia, desarrollo y perspectivas de un concepto en constante construcción en América Latina. Inmediaciones de la Comunicación, 15(2), 43-70. Epub. https://doi.org/10.18861/ic.2020.15.2.3018
Crespo, I. y Garrido, A. (2020). La pandemia del coronavirus: Estrategia de comunicación de crisis. Más poder local, (41), 12-19. https://bit.ly/3qaDCW0
Domingo, P. (2017). Modelo de competencias del portavoz, visión del Dircom. Universidad CEU Cardenal Herrera de Valencia. https://bit.ly/37kxfa0
Fernández, F. (2020). La pandemia acelera y transforma los procesos de cambio comunicativos. Revista Científica de Estrategias Tendencias e Innovación en Comunicación, 20, 381-383. https://bit.ly/39Bzad8
Fernández, A. y Ramírez, M. (2020). Reflexiones sobre gestión de crisis. Documento de análisis IEEE, 10/2020. https://bit.ly/3moPH7F
Fuster, D. (2019). Investigación cualitativa: Método fenomenológico hermenéutico. Propósitos y representaciones, 7(1), 201-229. https://bit.ly/2G2eA9c
Hidalgo, P. (2020). Nuevas oportunidades en tiempos de crisis. El Telégrafo. http://tinyurl.com/yc3x9dbg
Índice Ranking Anual. (2015). Revista Gestión. https://bit.ly/2lvLAw0
Jácome López, R., Canós Darós, L. y Bañón Gomis, A. J. (2016). Proceso de selección flexible por competencias aplicado al puesto de Dircom. Fórum Empresarial, 21(2), 1-22. https://bit.ly/3g1LDYx
López, E. (2016). En torno al concepto de competencia: Un análisis de fuentes. Profesorado: Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 20(1), 311-322. https://www.redalyc.org/pdf/567/56745576016.pdf
Losada Díaz, J. C. (2018). (No) crisis: Comunicación de crisis en un mundo conectado. Editorial UOC. https://bit.ly/37CjW4R
Luna Báez, V. A. (2014). Gestión de comunicación en crisis: Una necesidad integrada a la estrategia de comunicación del Ministerio de Educación.
Universidad Central del Ecuador. http://www.dspace.uce.edu.ec/handle/25000/5010
Manucci, M., (2007). Narraciones corporativas: Comunicación, estrategia y futuro en las organizaciones. Razón y Palabra, (43). https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=199520626019
Márquez-López, J., García-Meza, W. y Mejía-Ruperti, L. (2017). La importancia de los departamentos de comunicación y relaciones públicas en los aeropuertos internacionales. Estudio de Caso: Aeropuerto Internacional Eloy Alfaro de Manta. Razón y Palabra, 21(2_97), 585-600. https://bit.ly/33BHrdD
Martínez, M., Gómez Pérez, H. y Martínez, J. (2017). La gestión de la incertidumbre: Empresas inteligentes con trabajadores del conocimiento. Boletín Redipe, 6(8), 132-143. https://bit.ly/2JmjHTi
Medina, R. (2016). Comunicación de crisis del terremoto de Lorca: Habilidades para el liderazgo y rendimiento electoral. Más poder local, 29, 28-37. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5680449
Mejía, A. (2020). Entrevista sobre competencias de un comunicador de SIS ECU911. Videoconferencia. Zoom.
Merino, M. (2016). Comunicación y crisis: Un plan estratégico. Universidad Complutense de Madrid. https://eprints.ucm.es/36040/1/T36709.pdf
Montoya, M. (2018). Comunicación organizacional: Revisión de su concepto y prácticas de algunos autores mexicanos. Razón y Palabra, 22(1), 778-795. https://bit.ly/39rFoMt
Mora Ramírez, R. (2022). 19.- El valor de la investigación cualitativa y la comprensión: Un examen crítico. Revista EDUCARE - UPEL-IPB - Segunda Nueva Etapa 2.0, 26(1), 389-405. https://doi.org/10.46498/reduipb.v26i1.1625
Nuevas oportunidades en tiempos de crisis. (2020). El Telégrafo. https://www.eltelegrafo.com.ec/noticias/punto-de-vista/1/comunicadores-covid19
Osto, E. (2016). Comunicación interna en la identidad corporativa de los trabajadores de salud pública en la Región Lima. Correspondencias & Análisis, 79-98. https://bit.ly/35YO1Mf
Pallares, L. (2020). Entrevista sobre competencias de un comunicador de SIS ECU911. Videoconferencia. Zoom.
Quintana, S. y Baquerizo, G. (2019). Reputación y gestión de la comunicación como elementos catalizadores en situaciones de crisis. Revista Colección de Comunicación Estratégica, 34-39.
Rivadeneira, E., y Montoya, T. (2017). Orientaciones profesionales de los comunicadores sociales. INNOVA Research Journal, 2(5), 60-87. https://bit.ly/39Br5VT
Ruíz, D. (2020). Entrevista sobre competencias de un comunicador de SIS ECU911. Videoconferencia. Zoom.
Ruiz, J. (2015). Las entrevistas en profundidad y la biografía. San Gregorio, 1, 40-55. https://bit.ly/3mkEyno
Sánchez, J. (2020). La célula de crisis ante la COVID-19. Revista Más poder local, (41), 51-53. https://bit.ly/33roTMC
Servicio Integrado de Seguridad ECU 911. (2016). Informe de Gestión del Servicio Integrado de Seguridad ECU 911. https://www.ecu911.gob.ec/wp-content/uploads/2017/06/InformeDeGestionECU911baja.pdf
Servicio Integrado de Seguridad ECU911. (2020). Modelo de Gestión. ECU 911. https://bit.ly/33QNfQ1
Servicio Integrado de Seguridad (2020). Informe de gestión ECU 911: Período 1 de junio de 2019 al 31 de mayo de 2020. https://bit.ly/2HwHGOr
Valarezo, T. N. (2019). Las instituciones públicas en situaciones de crisis. En Colección de Comunicación Estratégica. EDILOJA.
Vázquez-Sande, P., García-Abad, L. y Pineda-Martínez, P. (2019). Comunicación interna y crisis reputacional: El caso de la Universidad Rey Juan Carlos. Revista Latina de Comunicación Social, 74, 1748-1760. https://bit.ly/3nSfVzF
Xifra, J. (2020). Comunicación corporativa, relaciones públicas y gestión del riesgo reputacional en tiempos del Covid-19. El profesional de la información, 29(2). https://bit.ly/3o8FZYv
Zambrano, X., Furiati Páez, C. y Moreno, A. (2018). Los desafíos competenciales del Dircom venezolano identificados en LCM 2016-2017.
ComHumanitas: Revista Científica de Comunicación, 9(2), 20-50. https://bit.ly/3lsNWVK