How to communicate climate change without creating skepticism? Notes for informative treatment

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Hilda Paola Muñoz-Pico

Abstract

This article details the factors that must be considered in the communication of climate change to generate citizen engagement. Among other aspects, it talks about the importance of changing journalistic routines such as contrast, for which skeptics and deniers are included in the news. Good contents simplify, without being reductionist. In addition, they focus on science and its method and do not fall into scientism.

Keywords:
climate change, journalism, environment, media coverage, perception,

Article Details

How to Cite
Muñoz-Pico, H. P. (2021). How to communicate climate change without creating skepticism? : Notes for informative treatment. #PerDebate, 5(1), 168–189. https://doi.org/10.18272/pd.v5i1.2384
Author Biography

Hilda Paola Muñoz-Pico, a:1:{s:5:"es_ES";s:37:"Universidad Internacional del Ecuador";}

Hilda Paola Muñoz Pico. Ecuador (1987). Doctora en Comunicación por la Universidad de Navarra (Pamplona, España). Es Máster en Gestión de Contenidos por la Universidad Austral (Argentina) y Licenciada en Comunicación Social por la Universidad Central del Ecuador. Actualmente, es profesora en el Departamento de Ciencias Humanas de la Universidad Internacional del Ecuador (UIDE). Fue consultora en comunicación e incidencia en la Organización de las Naciones Unidas para la Alimentación y la Agricultura (FAO) en donde, entre otras actividades, coordinó la implementación de estrategias comunicacionales para contrapartes nacionales, socios estratégicos y poblaciones vulnerables del ámbito de acción de la organización. Ha colaborado en equipos interdisciplinarios y conoce de cerca el trabajo con organismos de cooperación. También ha realizado relatorías para la Embajada de Estados Unidos en Quito y se ha desempeñado como periodista en los diarios de circulación nacional ecuatorianos Expreso, El Comercio y HOY; así como en las revistas Abordo, La Barra, Aeromagazine y País de Oportunidades.