Curation of journalistic content Professional activity with incipient academic status
Main Article Content
Abstract
The transformations in Journalism have accelerated in recent decades, changing the way of financing the activity, the ways of consuming information and professional practices. It is in this context where the curation of journalistic content arises in an environment of hyperinformation and fake news. The curation of journalistic content has specificities and missions to fulfill. Likewise, university education must provide students with professional skills. Journalism curation must be understood, taught and guided in order to maintain the distinction between journalism and other activities. Thus, it is not just a question of curating information, but of doing it from a certain perspective, based on a certain ethic. This challenge is not only for professionals, but also for the academy.
Article Details
References
Anderson, C. W., Bell, E. y Shirky, C. (2013). Jornalismo pós-industrial: adaptação aos novos tempos. Revista de Jornalismo da ESPM, 2(5). https://bit.ly/3UzsWyJ
Barghava, R. (2009, september 30). Manifesto for the content curator: The next big social Media Job of the Future? https://bit.ly/3U9altx
Blanco, L. E. (2014). Curaduría de contenidos: El exceso de información es un mal curable. Debates IESA, 19(2), 84. https://bit.ly/3DKbUH8
Codina, L., Guallar, J. y Lopezosa, C. (2020). Curación de contenidos para periodistas: conceptos, esquema de trabajo y fuentes abiertas. Grupo DigiDoc/ Departamento de Comunicación (UPF). https://bit.ly/3hb9iul
Cuntin, S. (2022). Curando contenidos: curso de curador de contenidos y de gestión [Programa del curso]. Asociación de Bibliotecarios Graduados de la República Argentina (ABGRA). https://bit.ly/3NGgHhh
Díaz Arias, R. (2015). Curaduría periodística, una forma de reconstruir el espacio público. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 21, 61-80. https://bit.ly/3fEyfOl
Domo. (2021). Data Never Sleeps 9.0. [Infographic]. https://bit.ly/3Uu5jaz
Galindo Cáceres, J. (2009, 22 al 24 de octubre). El Campo de la Comunicación y la Comunicología posible [conferencia magistral]. XI Congreso REDCOM Cultura de masas y nuevos procesos de comunicación, Universidad Católica de Salta, Salta, Argentina.
Galindo Cáceres, J. (Coord.). (2008). Comunicación, Ciencia e Historia. Fuentes científicas históricas hacia una Comunicología Posible. McGraw-Hill/Interamericana de España.
Guallar, J. (2015, 28 de noviembre). Curación de contenidos en los medios digitales. [conferencia paper]. I Simposio Internacional XESCOM Gestión de la comunicación, Universidad de Vigo, Campus Pontevedra, España. http://eprints.rclis.org/28614/
Guallar, J. Codina, L. (2018). Journalistic content curation and news librarianship: Differential characteristics and necessary convergence. El profesional de la información, 27(4), 778-791. https://doi.org/10.3145/epi.2018.jul.07
Guallar, J., Anton, L., Pedraza-Jiménez, R. y Pérez-Montoro, M. (2021a). Curación de noticias en el correo electrónico: Análisis de newsletters periodísticas españolas. Revista Latina de Comunicación Social, 79, 47-64. https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1488
Guallar, J., Pedraza-Jiménez, R., Pérez-Montoro, M. y Anton, L. (2021b). Curación de contenidos en periodismo: Indicadores y buenas prácticas. Revista Española de Documentación Científica, 44(2), e296. https://doi.org/10.3989/redc.2021.2.1742
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, M. del P. (2010). Metodología de la investigación. 5.a ed. McGraw-Hill Interamericana.
Jeria, A. (2019, 31 de diciembre) Infoxicación: La sobredosis digital que estalló junto a la crisis. El Mostrador. https://bit.ly/3U9gPbv
Marmo, A. y Lamas, N. (2013). O curador e a curadoria. Revista Científica Ciência em Curso, 2(1), 11-19.
Marquina, J. (2013, 30 de octubre). El content curator o el profesional de la desinfoxicación. Julián Marquina. https://bit.ly/3t3sYD3
Mena Muñoz, S. (2014). Herramientas contra la infoxicación en los Social Media: los “Content Curators”. Ámbitos: Revista Andaluza de Comunicación, (24). https://bit.ly/3U6Wp30
Messagi Júnior, M. (2019). Outros junhos virão: protestos organizados em rede e as democracias radicalizadas. Kotter Editorial.
Newman, N., Fletcher, R., Schulz, A., Andi, S. & Nielsen, R. (2020). Digital News Report 2020. Reuters Institute / University of Oxford. https://bit.ly/3FQVHTg
Pardo Kuklinski, H. (2010). Geekonomía: Un radar para producir en el postdigitalismo. Universidad de Barcelona.
Pardo Kuklinski, H. (2016, 19 al 21 de mayo). DIGITHON, Hackathon universitario de comunicación digital [conferencia]. V Jornadas de la Red COBINCO. Universidad Católica de Salta, Salta, Argentina.
Pino Coviello, A. M. (2010). Cartografía de las carreras de postgrado en el área de la comunicación en la Argentina vigentes en el 2009. In José, E. T. (Coord.) Conocimiento, pensamiento y lenguaje en la globalización: redes, grados y posgrados. Cuadernos Universitarios / Facultad de Artes y Ciencias / UCASAL. https://bit.ly/3E5teYs
Universidad de La Sabana. (2022, 24 de enero). Informe de Curaduría #008 del 2021-2 (24 de enero de 2022): Unisabana Medios. https://bit.ly/3NCUeln
Wolff, A. & Mulholland, P. (2013, may 1-3). Curation, curation, curation. In Narrative and Hypertext (NHT’13). https://bit.ly/3NDcz1N