Content analysis on TikTok during the 2024 referendum campaign in Ecuador

Main Article Content

Luis Edwin Quimis Arteaga

Abstract

The Ecuadorian government uses TikTok as a communication tool to strengthen its image of power and authority in the 2024 referendum and referendum campaign. Through the “theatricality of power,” the videos disseminated on this platform deploy a visual and discursive strategy aimed at legitimizing the government’s role, representing the military and police as protectors of the citizenry and justifying the use of state violence as a resource to guarantee public security

Keywords:
Tik Tok, threatricality of power, public security, government legitimization, political communication,

Article Details

How to Cite
Quimis Arteaga, L. E. (2024). Content analysis on TikTok during the 2024 referendum campaign in Ecuador. #PerDebate, 8(1), 22. https://doi.org/10.18272/pd.v8i1.3300

References

Balandier, G. (1994). El poder en escenas. De la representación del poder al poder de la representación. Paidós.

Comunicación Ecuador (@comunicacionec). (2024). TikTok. https://www.tiktok.com/@comunicacionec

Consejo Nacional Electoral – CNE Ecuador – CNE Ecuador. (2024). https://www.cne.gob.ec/

Durán, J., & Nieto, S. (2018). La política en el siglo XXI: Arte, mito o ciencia. Debate.

Fairclough, N. (2003). Análisis del discurso: Análisis textual para la investigación social. Routledge.

Herrera-Morejón, G. C., Muso-Ullauri, A. J., & Segura-Mariño, A. G. (2023). Andrés Arauz and Guillermo Lasso’s Tiktok Activity During Ecuador’s 2021 Presidential Campaign. Anuario Electronico de Estudios En Comunicación Social Disertaciones, 16(1). Scopus. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/disertaciones/a.12313

Human Rights Watch. (2024, May 22). Ecuador: Abusos luego del anuncio de un ‘conflicto armado’ | Human Rights Watch. https://www.hrw.org/es/news/2024/05/22/ecuador-abusos-luego-del-anuncio-de-un-conflicto-armado

LAPOP Lab. (2023). El Barómetro de las Américas de LAPOP toma el Pulso de la democracia.

Mentinno, C. (2024). Acceso Estado Digital Ecuador 2024. Mentinno - Acompañamiento directivo y analítica para negocios. https://www.mentinno.com/acceso-estado-digital-ecuador-2024/

Moreno, S. M., & Martínez, J. M. R. (2021). La construcción del enemigo en los discursos de la derecha radical europea: Un análisis comparativo. Encrucijadas. Revista Crítica de Ciencias Sociales, 21(2), Article 2.

Muñoz, V. O. (2021). El efecto Tiktok: Plataformas digitales y reconfiguración del escenario político electoral en Ecuador. Sociología y Política HOY, 5, Article 5.

OECO-PADF. (2023, September 23). Informe de Caracterización del Crimen Organizado en Ecuador. OECO. https://oeco.padf.org/caracterizacion-del-crimen-organizado-en-ecuador/

Posligua Quinde, I., Ramírez Rodríguez, M., Posligua Quinde, I., & Ramírez Rodríguez, M. (2024). Comunicación política y redes sociales. La influencia en la opinión pública de la comunidad TikTok. http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2588-09342024000100285

Presidencia de la República del Ecuador. (2024). https://minka.presidencia.gob.ec/portal/usuarios_externos.jsf

Van Dijk, T. A. (2010). Discurso y poder (1a ed.). Palgrave Macmillan.

Van-Dijk, T. A. (2017). Análisis Crítico del Discurso. Revista Austral de Ciencias Sociales, 30, Article 30. https://doi.org/10.4206/rev.austral.cienc.soc.2016.n30-10