Some ethical considerations about automated journalism

Main Article Content

Abstract

Automated Journalism is the application of Artificial Intelligence for the automatic creation of journalistic content based on algorithms. This journalism is more of a communicator than a mediator of human communication and is altering the ways of accumulating, storing, recording, processing, transmitting, and consuming information. This analytical-critical article raises some ethical dilemmas of automated journalism using original documentary sources. Professionals and the media must develop critical criteria with informed knowledge about how these new technologies impact the practice of journalism.

Keywords:
automated journalism, artificial intelligence, algorithms, journalistic ethics,

Article Details

How to Cite
Mariña, E. (2024). Some ethical considerations about automated journalism. #PerDebate, 8(1), 18. https://doi.org/10.18272/pd.v8i1.3286

References

Broussard, M.; Diakopoulos, N.; Guzman, A. L.; Abebe, R., Dupagne, M., & Chuan, C.-H. (2019). Artificial Intelligence and Journalism. Journalism & Mass Communication Quarterly, 96(3), 673-695. https://doi.org/10.1177/1077699019859901

Coddington, M. (2015). “Clarifying journalism’s quantitative turn”. Digital Journalism, 3(3), pp. 331-348. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/21670811.2014.976400

Diakopoulos, N. (2014): Rendición de cuentas algorítmica: sobre la investigación de cajas negras. Columbia Journalism Review. Centro de investigación Tow Center. Columbia University.

García-Marzá, D. & Martínez-Fuentes, G. (2021). Ética de la Inteligencia Artificial y Comunicación Social: Desafíos y Reflexiones. Revista Latina de Comunicación Social (78), 287-308.

Laboratorio de Periodismo (2023). Fundación Luca de Tena. https://laboratoriodeperiodismo.org/inteligencia-artificial-en-reuters-a-la-busqueda-de-un-equilibrio-entre-tecnologia-y-etica-periodistica/

Lassi, A. (2022). Implicancias éticas de la inteligencia artificial. Tecnologías y producción de noticias. Inmediaciones de la Comunicación, 17(2), 2022, pp. 153-169 Universidad ORT Uruguay. DOI: https://doi.org/10.18861/ic.2022.17.2.3334

Lewis, S. C.; Guzman, A. L. & Schmidt, T. R. (2019). Automation, journalism, and human-machine communication: Rethinking roles and relationships of humans and machines in news. Digital journalism, 7(4), pp. 409-427.

Pintado Córdova, L. A. (2022). Las 4 Revoluciones Industriales. Revista Si Crees Innovas. https://sicreesinnovas.com/las-cuatro-revoluciones-industriales/.

Porlezza, C. & Ferri, G. (2022). The Missing Piece: Ethics and the Ontological Boundaries of Automated Journalism. Università della Svizzera italiana #ISOJ 12(1), Spring 2022. https://isoj.org/wp-content/uploads/2022/03/ISOJ-2022.pdf

Quian, A. & Sixto-García, J. (2024). Inteligencia artificial en la prensa: estudio comparativo y exploración de noticias con ChatGPT en un medio tradicional y otro nativo digital. Revista De Comunicación, 23(1), 457–483. https://doi.org/10.26441/RC23.1-2024-3374

Rainie, L. & Anderson, J. (2017). Existen sesgos en los sistemas organizados algorítmicamente. Pew Research Center. https://www.pewresearch.org/internet/2017/02/08/theme-4-biases-exist-in-algorithmically-organized-systems/

Rodríguez, T. (2017). Machine Learning y Deep Learning: cómo entender las claves del presente y futuro de la inteligencia artificial. Blog Xataca. https://www.xataka.com/robotica-e-ia/machine-learning-y-deep-learning-como-entender-las-claves-del-presente-y-futuro-de-la-inteligencia-artificial.

Sánchez-García, P.; Merayo-Álvarez, N.; Calvo-Barbero, C. & Diez-Gracia, A. (2023). Spanish technological development of artificial intelligence applied to journalism: companies and tools for documentation, production and distribution of information. Profesional de la información, 32(2), e320208. https://doi.org/10.3145/epi.2023.mar.08

Sandoval-Martín, T., & La-Rosa Barrolleta, L. (2023). Investigación sobre la calidad de las noticias automatizadas en la producción científica internacional: metodologías y resultados. Cuadernos.Info (55), 114–136. https://doi.org/10.7764/cdi.55.54705

Túñez-López, J. M.; Fieiras Ceide, C. & Vaz-Álvarez, M. (2021). Impacto de la Inteligencia Artificial en el Periodismo: transformaciones en la empresa, los productos, los contenidos y el perfil profesional. Communication & Society, 34(1), 177-193.

Túñez-Lopez, M.; Toural-Bran, C. & Valdiviezo-Abad, C. (2019). Automatización, bots y algoritmos en la redacción de noticias. Impacto y calidad del periodismo artificial. Revista Latina de Comunicación Social, 74, pp. 1411 a 1433. http://www.revistalatinacs.org/074paper/1391/74es.html DOI: 10.4185/RLCS-2019-1391

Ventura Pocino, P. (2021). Algoritmos en las redacciones: Retos y recomendaciones para dotar a la inteligencia artificial de los valores éticos del periodismo. Departamento de Medios, Comunicación y Cultura. Universidad Autónoma de Barcelona. 08193 Bellaterra, Barcelona. https://fcic.periodistes.cat/wpcontent/uploads/2022/03/algorismes_a_les_redaccions_ESP_.pdf

Ufarte-Ruiz, M. J. & Manfredi Sánchez, J. L. (2019). Algoritmos y bots aplicados al periodismo. El caso de Narrativa Inteligencia Artificial: estructura, producción y calidad informativa. Doxa Comunicación, 29, 213-233. https://doi.org/10.31921/doxacom.n29a11

Ufarte Ruiz, M.J.; Calvo Rubio, L.M. & Murcia Verdú, F.J. (2021). Los desafíos éticos del periodismo en la era de la inteligencia artificial. Estudios del mensaje periodístico 27(2) 2021: 673-684. https://dx.doi.org/10.5209/esmp.69708. Ediciones complutenses. Madrid. España.

Unesco. (Ed.). (2019). International conference on Artificial intelligence and Education, Planning education in the AI Era: Lead the leap: Final report. https://bit.ly/3kEhqpb

Zuazo, N. (2023). Periodismo e Inteligencia Artificial en América Latina. Cuadernos de discusión en comunicación en información (25). Unesco. ISSN 2301-1424. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000388124