Entrepreneurial and transmedia journalism in Ecuador: An ethnographic study of GK and La Posta.

Main Article Content

Miguel Loor

Abstract

This work reflects on the journalistic innovation in Ecuador from the contributions of entrepreneurial and transmedia journalism. The research presents the cases of two digital native media: GK and La Posta. Through ethnographies in their newsrooms, the professional motivations of journalists and the structure and organization of their editorial agendas are discussed. In addition, there is a debate on the concept of editorial independence in relation to its forms of financing and other challenges in the face of the transformations experienced by journalism today. Also, the article analyzes the application of transmedia narratives in its journalistic products. In this way, this work proposes what are the changes and continuities in local journalism, based on the influence of entrepreneurship and technology.

Keywords:
Entreprenurial journalism, transmedia journalism, editorial independence, journalism innovation, digital journalism,

Article Details

How to Cite
Loor, M. (2018). Entrepreneurial and transmedia journalism in Ecuador: An ethnographic study of GK and La Posta. #PerDebate, 2(1), 210–237. https://doi.org/10.18272/pd.v2i0.1341
Author Biography

Miguel Loor, Universidad San Francisco de Quito

Embajador de Sembra Media en Ecuador

References

Banegas, M., y Rivera Rogel, D. (2012) Análisis de la empresa informativa impresa y digital de Ecuador. Razón y Palabra 17 (79).

Bennett, J. (2014). Introduction: The Utopia of Independent Media: Independence, Working with Freedom and Working for Free. Londres: Routledge.

Boscán, A. [@AnderssonBoscan]. (17 de abril de 2017). A los que reclaman (caducamente) un periodismo "objetivo": No cuenten conmigo. No voy a ser cómplice de una mafia. Estoy con la democracia. [tuit] Recuperado de https://twitter.com/AnderssonBoscan/status/850413813698527234

Canavilhas, J. (2018). Journalism in the Twenty-First Century. En Rampazzo, R., y Alzamora, G. (eds.). Exploring Transmedia Journalism in the Digital Age Advances in Multimedia and Interactive Technologies, 1-14. Hershey: IGI Global. doi:10.4018/978-1-5225-3781-6.ch001

Casero-Ripollés, A., y Cullell-March, C. (2013). Periodismo emprendedor. Estrategias para incentivar el autoempleo periodístico como modelo de negocio. Estudios Sobre El Mensaje Periodístico 19 (especial abril), 681-90. doi:10.5209/rev_esmp.2013.v19.42151

Cohen, N. S. (2015). Entrepreneurial Journalism and the Precarious State of Media Work. South Atlantic Quarterly 114 (3), 513-33. doi:10.1215/00382876-3130723

-----. (2018). At Work in the Digital Newsroom. Digital Journalism, 1-21. doi:10.10 80/21670811.2017.1419821

EP01. Entrevista personal José María León, 5 de julio de 2018.

EP02. Entrevista personal Isabela Ponce, 10 de julio de 2018.

EP03. Entrevista personal María Sol Borja, 19 de julio 19 de 2018.

EP04. Entrevista personal Andersson Boscán, 8 de junio de 2018.

EP05. Entrevista personal Luis Vivanco, 26 de junio de 2018.

EP06. Entrevista personal Jenny Navarro, 27 de junio de 2018.

Fundamedios (2015). Listado de medios nativos digitales en Ecuador. Fundamedios. Recuperado de http://www.fundamedios.org/listado-de-medios-nativos-digitales-en-ecuador/

Harlow, S. (2017). Quality, Innovation, and Financial Sustainability. Journalism Practice 12 (5), 543-64. doi:10.1080/17512786.2017.1330663

Harlow, S., y Salaverría, R. (2016). Regenerating Journalism. Digital Journalism 4 (8), 1001-19. doi:10.1080/21670811.2015.1135752

Jansson, A., y Lindell, J. (2014). News Media Consumption in the Transmedia Age. Journalism Studies 16 (1), 79-96. doi:10.1080/1461670x.2014.890337

Jenkins, H. (2008). Convergence culture: La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Barcelona: Paidós.

-----. (2011). Transmedia 202: Further Reflections. Henry Jenkins Confessions of an Aca-Fan. Recuperado de http://henryjenkins.org/2011/08/defining_transmedia_further_re.html

La Posta. (2018). Operación Qué Vaina [archivo de video]. La Posta. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=NsAOXOE2KL8

McQuail, D. (1994). Introducción a la teoría de la comunicación de masas. Barcelona: Paidós.

MeleÌndez YuÌdico, J. (2016). Primer estudio de medios digitales y periodismo en AmeÌrica Latina. México: Factual.

Moloney, K. (2012). Transmedia Journalism as a Post-Digital Narrative University of Colorado. ATLAS Institute. Recuperado de https://www.colorado.edu/ journalism/photojournalism/Transmedia_Journalism_as_a_Post-Digtal_Narrative.pdf

Morán, S. (2015). El auge de los medios nativos digitales en Ecuador. Plan V. Recuperado de http://www.planv.com.ec/historias/sociedad/el-auge-medios-nativos-digitales-ecuador

Peñafiel, C. (2016). Reinvención del periodismo en el ecosistema digital y narrativas transmedia. AdComunica. Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación (12), 163-82. doi:10.6035/2174- 0992.2016.12.10

Punín-Larrea, M. I., Martínez-Haro, A. C., y Rencoret-Quezada, N. A. (2014). Digital Media in Ecuador - Future Perspectives. Comunicar 21 (42), 199-207. doi:10.3916/c42-2014-20

Rafter, K. (2016). Introduction. Journalism Practice 10 (2), 140-2. doi:10.1080/175 12786.2015.1126014

Renó, D. (2014) Transmedia Journalism and the New Media Ecology: Possible Languages. En Renó, D., Campalans, C., Gosciola V. y Ruiz, S. (eds.). Periodismo transmedia - miradas múltiples, pp. 3-20. Barcelona: UOC.

Reporteros Sin Fronteras (2018) La libertad de prensa en el mundo 2018. Reporteros Sin Fronteras. Recuperado de https://www.rsf-es.org/grandes-citas/ clasificacion-por-paises/

Rivera, J. (2010) Web 2.0 y medios de comunicación en Ecuador. Recuperado el 6 de agosto de 2018 de https://tikinauta.com/blog/14/

Rivera, J. (2013). Medios digitales en Ecuador, cuaÌntos son y queÌ hacen. Chasqui (122), 111-7.

Salaverría, R., Sádaba, C., Breiner, J. G., y Warner, J. C. (2019). A Brave New Digital Journalism in Latin America. En Túñez-López, J. M., Martínez-Fernández, V. A., López-García, X., Rúas-Araújo, X., Campos-Freire, F. (eds.). Studies in Systems, Decision and Control Communication: Innovation & Quality, 229- 247. Madrid: Springer. doi:10.1007/978-3-319-91860-0_14.

SembraMedia (2017) Inflection Point: Impact, Threats, and Sustainability. A study of Latin American Digital Media Entrepreneurs. Recuperado el 3 de agosto de http://data.sembramedia.org/wp-content/uploads/2017/09/Inflection-Point-SembraMedia-eng-7-20.pdf

-----. (2018) GK. Guayaquil, Ecuador. SembraMedia. Recuperado el 5 de agosto de 2018 de https://www.sembramedia.org/medio/gk/

Simón, P. (2016). Martín Caparrós: "Hay que escribir contra el público". El Mundo. Recuperado de http://www.elmundo.es/papel/historias/2016/06/06/ 57519bf1e5fdea6a598b459a.html

Wagemans, A., Witschge, T., y Deuze, M. (2016). Ideology as Resource in Entrepreneurial Journalism. Journalism Practice 10 (2), 160-177. doi:10.1080/1 7512786.2015.1124732