Contemporary trends in audiovisual narrative: Seenfire case study
Main Article Content
Abstract
This article describes the production of audiovisual microhistories made by the Seenfire company. The applied methodology is virtual ethnography, interview and content analysis. In this regard, the most representative videos of Seenfire were analyzed through the following variables: technical, discursive and accessibility aspects. As a result, it is evident that the quality of the audiovisual narrative used in the 60-second videos achieves great acceptance in a society that chooses to see pieces of short duration that inform in a synthesized way a particular subject.
Article Details
References
Abril, J., y León, G. (2016). Nueva cultura audiovisual y ciberculturas juveniles: sociabilidad y apropiación mediática de jóvenes en el ciberespacio. Revista Internacional de Cultura Visual 3 (2), 101-9.
Aguadero, F. (1991). Diccionario de comunicación audiovisual. Madrid: Paraninfo.
Bañuelos, J. I., y Saldaña, C. (2017). El cineminuto: festivales y contenidos de un género audiovisual. Miguel Hernández Communication Journal (8), 231-66.
Bravo Ramos, J. L. (2000). ¿Qué es el vídeo educativo? Comunicar: Revista Científica Iberoamericana de Comunicación y Educación 6, 100-5.
Cebrián, M. y Solano, N. (2008). Evaluación de material videográfico de apoyo al aula de primaria. Pixel-Bit: Revista de Medios y Educación 33, 43-58.
Costa, C. (2014). Storytelling y audiovisualización de la comunicación corporativa: las claves de la campaña Gracias por Elegirnos. Organicom 11 (20),163-76
Díaz, R. (2016). La educación en Latinoamérica entre la red y el ecosistema digital, el caso venezolano. Revista de Educación a Distancia (48), Art. 8. doi: 10.6018/red/48/8
EP01. Entrevista personal Christoph Geiseler, 10 de enero de 2018.
EP02. Entrevista personal Patricia Pacheco, 10 de enero de 2018.
EP03. Entrevista personal Gabriela y Vanesa Montalvo, 10 de enero de 2018.
EP04. Entrevista personal Laddy Quezada, 10 de enero de 2018.
Ferrés y Prats, J. (1988). Vídeo y educación. Barcelona: Laia.
García, A. (2016). Diseño y presentación en el periodismo multimedia. Trípodos (38), 218-9.
Gértrudix, M., Rajas, M., y Sergio, Á. (2017). Metodología de producción para el desarrollo de contenidos audiovisuales y multimedia para MOOC. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia RIED 20 (1), 183-203.
Henríquez, E. F. (2017). El etnógrafo y la cámara en la producción audiovisual de productores informales. Universitas, Revista de Ciencias Sociales y Humanas (27), 93-115.
HubSpot (2018). HubSpot Research. Disponible en https://research.hubspot.com
Imilán, L., e Iturra, W. (2014). Narrativa visual del paisaje migrante. Aproximaciones desde la etnografía y el video como herramientas de exploración urbana. Revista 180 18 (34), 10-5.
Jiménez, G., Pérez, C., y Zambrano, R. (2014). Del valor educativo de los medios de comunicación: unaaproximación al caso audiovisual. Ámbitos (25).
Lastra, A. (2016). El poder del prosumidor. Identificación de sus necesidades y repercusión en la producción audiovisual transmedia. Ícono 14 (1), 71-94.
Leal, C., y Salazar, R. (2017). Investigación etnográfica en la formación inicial de profesores. Una experiencia en el mundo rural de Chile. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado 20 (2), 143-55.
Man, R. (2013). La microhistoria como referente teóricometodológico. Un recorrido por sus vertientes y debates conceptuales. Historia Actual Online (30), 167-73.
Mayoral Sánchez, J. y Edo Bolós, C. (2014). Evolución de la producción audiovisual en cinco cibermedios españoles. Fonseca Journal of Communication (9), 233-62.
Marqués, P. (2001). Plantilla para la catalogación y evaluación multimedia. Recuperado de http://peremarques.pangea.org/evalua.htm
Peñafiel, C. (2016). Reinvención del periodismo en el ecosistema digital y narrativas transmedia. AdComunica. Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación (12), 163-82.
Romero-Tena, R., Ríos-Vázquez, A., y Román-Graván, P. (2017). Youtube: evaluación de un catálogo social de vídeos didácticos de matemáticas de calidad. Prisma Social 18, 515-39.
Sabich, M.A., y Steinberg, L. (2017). Discursividad youtuber: afecto, narrativas y estrategias de socialización en comunidades de Internet. Revista Mediterránea de Comunicación 8 (2), 171-88.
Seenfire (2017). Seenfire Academy. Disponible en www.seenfire.com
Sevillano, M. L. (1995). Evaluación de materiales y equipos en Tecnología Educativa. Nuevas tecnologías aplicadas a la educación, 463-495. Elche: Marfil.
Scolari, C. (2013). Narrativas transmedia. Cuando todos los medios cuentan. Barcelona: Deusto.
Torres, A. (2017). Jo Guldi y David Armitage, Manifiesto por la Historia. Historiografías (13), 141-5.
Wistia (2018) Wistia Hosting. Disponible en: https://wistia.com